Kjøpsbetingelser

 Innledning  

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer  over Internett. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven,  forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir  forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne  avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller  partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. 

  1. Avtalen  

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt  særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt  mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. 

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom  næringsdrivende og forbrukere. 

  1. Partene  

Selger er KNIT AS, Trondheimsveien 184, 0570 Oslo, Org.nr. 928 070 476, store@knit.no, og  betegnes i det følgende som selger/selgeren. 

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/ kjøperen. 

  1. Pris  

Bestillinger fra Norge: Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal  betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger  før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. 

  1. Avtaleinngåelse  

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. 

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra  selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså  eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. 

  1. Betaling  

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. 

KNIT AS tilbyr betaling via Vipps, Klarna, Stripe og kortbetaling. Dersom kjøperen bruker  kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved  bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. 

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen.  Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år  kan ikke betale med etterfølgende faktura. 

  1. Levering  

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper  uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos  kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. 

  1. Risikoen for varen  

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd  med punkt 6. 

  1. Angrerett  

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til  angrerettloven. 

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe.  I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller  høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. 

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har  bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig via  retursenter. 

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14  dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å  returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal  dekke returkostnadene. 

  1. Forsinkelse og manglende levering - kjøpers rettigheter og frist for å melde krav  

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene,  og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til  forbrukerkjøpsloven kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve  oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. 

  1. Mangel ved varen - kjøpers rettigheter og reklamasjonsfrist  

Hvis det foreligger en mangel ved varen, må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller  burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper  har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller  burde blitt oppdaget. 

Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den  er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. 

  1. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold  

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette  ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til  forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av  avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter  omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved  uavhentede varer. 

  1. Personopplysninger  

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er KNIT AS. Med mindre kjøperen  samtykker til noe annet, kan KNIT AS, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre  de personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.  Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for å gjennomføre  avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller.

  1. Konfliktløsning  

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle  tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for  mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no. 

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig  relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.